اثرات رژیم کم چرب گیاهی در مقایسه با رژیم کم کربوهیدرات حیوانی بر سلامت افراد

19ژانویه 2021- طبق یک مطالعه ی کوچک اما بسیار کنترل شده در انستیتوهای ملی بهداشت، افرادی که از یک رژیم غذایی کم چرب مبتنی بر غذاهای گیاهی استفاده می کردند و در حقیقت کالری روزانه ی کمتری را دریافت می کردند، میزان انسولین و قند خون بالاتری در مقایسه با افراد گروه رژیم غذایی کم کربوهیدرات مبتنی بر غذاهای حیوانی داشتند. در این تحقیق به رهبری محققان انستیتوی ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی(NIDDK) ، اثرات این دو رژیم غذایی بر میزان کالری دریافتی، سطح هورمون ها، وزن بدن و غیره مقایسه گردید. یافته های این تحقیق که درNature Medicine ، منتشر شده است، درک دانشمندان را از چگونگی تأثیر محدود نمودن کربوهیدرات و چربی ها در رژیم غذایی بر سلامت افزایش می دهد.

دکتر Kevin Hall، محقق ارشدNIDDK ، و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: تصور می شود که غذاهای پرچرب با مصرف بیش از حد کالری ارتباط دارند زیرا در هر لقمه دارای کالری بیشتری هستند. از سوی دیگر، غذاهای پر کربوهیدرات می توانند باعث افزایش قند خون و انسولین شوند که ممکن است گرسنگی را افزایش داده و منجر به پرخوری شوند. مطالعه ی ما برای تعیین اینکه آیا رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا یا پرچرب منجر به دریافت کالری بیشتر می شوند، طراحی شده است.

محققان، 20 بزرگسال بدون دیابت را به مدت چهار هفته در واحد تحقیقات بالینی متابولیک مرکز بالینیNIH ، نگهداری کردند. شرکت کنندگان ، 11 مرد و 9 زن ، یا یک رژیم غذایی گیاهی، کم چرب یا یک رژیم غذایی حیوانی کم کربوهیدرات را به مدت دو هفته دریافت کردند، بلافاصله پس از آن رژیم های آنها با هم عوض شد و به مدت دو هفته ی دیگر ادامه یافت. رژیم کم چرب، حاوی کربوهیدرات زیادی بود. رژیم کم کربوهیدرات حاوی چربی زیادی بود. هر دو رژیم غذایی تحت حداقل فرآوری تهیه شدند و دارای مقادیر مساوی از سبزیجات غیر نشاسته ای بودند. به شرکت کنندگان سه وعده غذایی در روز، به علاوه میان وعده داده می شد و آنها می توانستند به میزان دلخواه غذا بخورند.

نتایج اصلی نشان داد که افرادی که رژیم کم چرب داشتند از 550 تا 700 کالری در روز کمتر از زمانی که تحت رژیم کم کربوهیدرات بودند، دریافت می کردند. علی رغم تفاوت زیاد در دریافت کالری، شرکت کنندگان هیچ تفاوتی در گرسنگی، لذت بردن از وعده های غذایی یا میزان سیری بین این دو رژیم غذایی گزارش نکردند. شرکت کنندگان در هر دو رژیم غذایی وزن کم کردند، اما فقط رژیم کم چرب منجر به کاهش قابل توجه چربی بدنی شد.

دکتر Hall،گفت: علی رغم خوردن غذاهایی با مقدار زیادی کربوهیدرات دارای گلایسمی بالا که منجر به نوسان شدید در قند خون و انسولین می شود، افرادی که از رژیم غذایی گیاهی و کم چرب استفاده می کردند، کاهش قابل توجهی در دریافت کالری و از دست دادن چربی بدن نشان دادند که این ایده را که "رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا به خودی خود افراد را به پرخوری سوق می دهد" به چالش می کشد. از طرف دیگر، رژیم غذایی کم کربوهیدرات مبتنی بر غذاهای حیوانی با وجود چربی زیاد منجر به افزایش وزن نگردید.

این یافته ها نشان می دهد عواملی که منجر به پرخوری و افزایش وزن می شوند پیچیده تر از میزان کربوهیدرات یا چربی موجود در رژیم غذایی فرد هستند. به عنوان مثال، آزمایشگاه  دکتر Hall، سال گذشته نشان داد که یک رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فوق العاده فرآوری شده منجر به پرخوری و افزایش وزن در مقایسه با رژیم غذایی حداقل فرآوری شده با کربوهیدرات و چربی مشابه می شود.

رژیم گیاهی و کم چرب حاوی 10.3٪ چربی و 75.2٪ کربوهیدرات بود، در حالی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات حاوی 10٪ کربوهیدرات و 75.8٪ چربی بود. هر دو رژیم غذایی حاوی حدود 14٪ پروتئین بودند و از نظر کل کالری ارائه شده به افراد با هم مطابقت داشتند، اگرچه کالری رژیم کم کربوهیدرات در هر گرم از غذا دو برابر بیشتر از رژیم کم چرب بود. در منوی کم چرب، شام ممکن است شامل یک سیب زمینی شیرین پخته شده، نخود، کلم بروکلی و پرتقال باشد، در حالی که یک شام کم کربوهیدرات ممکن است شامل گوشت گاو با برنج و گل کلم باشد. افراد می توانستند از وعده هایی که به آنها داده می شد، آنچه را که می خواستند و هرچقدر که می خواستند، بخورند.

دکتر Hall،گفت: جالب توجه اینست که یافته های ما حداقل در کوتاه مدت فواید هر دو رژیم غذایی را نشان داد. در حالی که رژیم کم چرب و گیاهی به مهار اشتها کمک می کند، رژیم غذایی کم کربوهیدرات حیوانی منجر به غلظت پایین تر و پایدارتر سطح قند خون و انسولین می شود. البته ما هنوز نمی دانیم که آیا این اختلافات در دراز مدت پایدار خواهد ماند یا خیر.

محققان متذکر شدند که این مطالعه برای ارائه توصیه های رژیم غذایی برای کاهش وزن طراحی نشده است و اگر شرکت کنندگان به طور فعال سعی در کاهش وزن داشته باشند، نتایج ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر این، همه وعده های غذایی در شرایطی که شرکت کنندگان در این مرکز بودند، آماده و تهیه شده است، بهمین دلیل ممکن است تکرار نتایج در خارج از آزمایشگاه دشوار باشد، جایی که عواملی مانند هزینه های غذا، در دسترس بودن غذا و محدودیت های تهیه غذا می تواند رعایت رژیم های غذایی را به چالش بکشد. با این حال، محیط کلینیکی کاملاً کنترل شده، اندازه گیری عینی مصرف غذا و صحت داده ها را تضمین می کند.

گریفین پی. راجرز، مدیرNIDDK ، گفت: برای کمک به ما در دستیابی به یک تغذیه خوب، علم دقیق بسیار مهم است و اکنون با توجه به بیماری همه گیر COVID-19 از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا هدف ما شناسایی راهکارهایی برای کمک به سالم ماندن افراد است. این مطالعه ما را به پاسخ دادن به سوالات طولانی مدت در مورد چگونگی تأثیر آنچه می خوریم بر سلامتی ما نزدیک تر کرد.

منبع:

Hall K.D., et al. Effect of a plant-based, low-fat diet versus an animal-based, ketogenic diet on ad libitum energy intake. Nature Medicine. January 21, 2021.

https://www.news-medical.net/news/20210119/Effects-of-low-fat-plant-based-diet-compared-to-low-carb-animal-based-diet.aspx